Jak przygotować udaną kampanię reklamową w internecie?

O tym jak odnieść sukces w internecie powstało już wiele różnych prac. Do odniesienia sukcesu w internecie nie wystarczy dobry pomysł, konieczne jest odpowiednie jego zrealizowanie, zazwyczaj z wykorzystaniem mediów społecznościowych (social media). Na co należy zwracać uwagę, aby zwiększyć swoje szanse na sukces?

Przede wszystkim warto zastanowić się czy nasze przedsięwzięcie zyska na obecności w internecie. Generalnie, jeżeli chcemy odnieść sukces na szeroką skalę (międzynarodową), obecność w internecie pomaga. A w szczególności obecność w mediach społecznościowych, bo to dzięki nim jesteśmy w stanie szybko i tanio dotrzeć do dużej grupy potencjalnych klientów.

Jeżeli dojdziemy do wniosku, że internet może i nam pomóc w odniesieniu sukcesu, powinniśmy doprecyzować sobie co dla nas oznacza ten sukces: w jakiej branży działamy, jakie efekty chcemy osiągnąć (liczba polubień, liczba udostępnień, liczba publikacji w mediach ogólnokrajowych, branżowych, etc.).

W dalszej kolejności powinniśmy zastanowić się nad tym w jakiej kolejności należy realizować działania, aby zwiększyć swoje szanse na ten sukces. Czy w naszym przypadku lepiej najpierw stworzyć genialną stronę z portfolio, czy założyć fanpage na Facebooku albo Instagramie, a może wysłać informację o swoim przedsięwzięciu do mediów.

Jeżeli będziemy już wiedzieli czym zajmiemy się na początku, warto sprawdzić konkurencję, to znaczy sprawdzić jak wyglądają najlepsze strony internetowe osób/firm z naszej branży, zobaczyć najlepsze kampanie social media promujące przedsięwzięcia podobne do naszego, sprawdzić gdzie, kiedy i jak były publikowane informacje najlepszych w naszej dziedzinie.

Następnie powinniśmy zastanowić się, które elementy występujące w kampaniach naszych poprzedników / naszej konkurencji cieszyły się największą popularnością, przemyśleć dlaczego akurat te (wypiszmy sobie do jakich emocji się odwoływały, jakimi formami przekazu operowały – grafika, tekst, film, dźwięk, etc.).

Po przeanalizowaniu najlepszych kampanii możemy przystąpić do tworzenia własnej. Szablon tej kampanii możemy oprzeć na kampaniach poprzedników, ale musimy uwzględnić zmiany, które zaszły w społeczeństwie, specyfikę naszego produktu / naszej usługi / naszej oferty i grupy docelowej oraz nasze możliwości finansowe.

Na poszczególnych etapach tworzenia tej kampanii warto zasięgać opinii osób z zewnątrz, aby sprawdzić czy widzą one w naszej kampanii to co chcieliśmy tam zawrzeć, czy przez przypadek nie opieramy się na jakiejś błędnej interpretacji tego co tworzymy ze względu na to, że zajmujemy się tym od dłuższego czasu i jesteśmy bardzo zaangażowani w projekt. Musimy tutaj bowiem pamiętać, że aby odnieść sukces w kampanii w internecie, wiele różnych osób powinno widzieć świat, który prezentujemy w sposób, w który i my go widzimy – to my musimy dostosować swoje działania do ich postrzegania, a nie oni swoje postrzeganie do naszych działań.

Kiedy będziemy mieli gotową kampanię, możemy ruszać na podbój internetu i modyfikować swoje działania w oparciu o informacje zwrotne od klientów, mediów i konkurencji (np. kontr-kampanie).

A później pozostaje nam już po prostu cieszyć się sukcesem.